torstai 9. elokuuta 2012

Toytota GT86

Edustan itse sitä sukupolvea, jonka nuoruudessa Toyotalla oli vahva valta-asema urheiluautojen siinä hintaluokassa, joka ei mennyt selkeästi lottovoittounelmien puolelle. Porchet ja Ferrarit edustivat enemmän sitä päiväunipuolta mutta Toytalla oli Celican ja MR2:n mallien kautta vahva markkina-asema urheiluautojen siinä hintaluokassa, jotka olivat jotenkin tavoiteltavissa olevia hinnoiltaan. Vuosien varrella tuo Toyotan vahva asema näissä urheiluautoissa on ollut välillä heikompi ja kilpailijoilla ollut tarjota malleja, jotka ovat olleet erittäin vahvoja. Toyota GT86 on pitkästä aikaa Toyotan vahva ja vakava comeback tällaisten keskihintaisten urheiluautojen kärkimalliksi.

Alle 50 tuhannen euron (46 624€) lähtöhinnallaan Toyota GT ei ole tietenkään halpa mutta on merkittävästi edullisempi kuin esimerkiksi Nissan 370Z. Samassa hintaluokassa kilpailee esimerkiksi edullisin Audi TT. Audi TT:n edullisempiin malleihin verrattuna Toyota GT86 tarjoaa kuitenkin neljäkymmentä hevosvoimaa enemmän tehoa. Volkswagen Scirocco tarjoaa samalla hinnalla suunnilleen saman verroan tehoa mutta autona Toyota GT86 on selkeästi täysverisempi urheiluauto kuin Volkswagen Golf peruinen perhecoupe Scirocco. Todennäköisesti autot kilpailevat hieman eri asiakassegmenteistä muutenkin.

Omakohtaisesti en ole päässyt Toyota GT86 valitettavasti vielä ajamaan mutta esimerkiksi Top Gearissa uusi Toyota GT86 on saanut erittäin positiivsta palautetta ajo-ominaisuuksistaan. Toyota päihittaa ajo-ominaisuuksillaan kilpailijoitaan kuten Volkswagen Sciroccon tai Peugeot RCZ:n.

Alla video uudesta Toyota GT86-mallista.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti