maanantai 29. elokuuta 2016

Jeep Renagade koeajo - Jeep Renagade kokemuksia

Jeep Renagade esiteltiin vuonna 2015 ja ei uutuutena ollut mielestäni mikään huippukiinnostava uutuus. Mielipiteeni kuitenkin muuttui, kun sain puoliksi pakosta tänä kesänä alleni Jeep Renagaden kahdeksi viikoksi Saksaan. Tämä koeajoraportti perustuu siis parin viikon autoiluun Jeep Renagadella hyvin vaihtelevilla teillä. Ajoreitille osui niin kaupunkiajoa kuin moottoritietä ja runsaasti maaseutu sekä vuoristoteitä. Aivan syvällä maastossa Jeep Renagadea ei tullut testattua eli maasto-ominaisuuksien äärirajat jäivät koeajollamme testaamatta.

Jeep Renagade tilat ja käytännöllisyys
Pikkukatumaasturiksi Jeep Renagaden sisätilat tuntuvat auton ulkomittoja tilavammilta. Tämä johtuu pääosin kulmikkaasta muodosta, joka nykyautoille poikkeuksellisesti tarjoaa leveää ja ilmavaa ilmatilaa myös ohjaamon yläosiin. Etupenkillä tila riittää hyvin eikä takapenkilläkään tule ahdasta neljän aikuisen kuormalla, ellei takapenkille osu poikkeuksellisen pitkäjalkainen matkustaja. Pystyt sivut tarjoavat myös takapenkkiläisille hyvin päätilaa. Takapenkin muotoilu mahdollistaa oikeasti myös istumisen keskipaikalla eli kokoonsa nähden auto toimii yllättävä hyvin myös täydellä viiden hengen kuormalla.

Auton ulkomittoihin nähden hyvät sisätilat on onnistuttu luomaan pääosin muotoilulla mutta tavaratilaan katsoessa selviää myös, että takapenkin hyvät tilat ovat osittain saatu aikaan tavaratilan kustannuksella. Tavaratila on kohtuullinen mutta katumaasturiluokan autolle vaatimaton.

Jeep Renagade ajettavuus ja ajomukavuus
Selkeä ja helppo ovat ensimmäiset adjetkiivit, jotka tulevat mieleen Jeep Renagaden ajo-ominaisuuksista. Osin tätä vaikutelmaa auttavat selkeät ja tukevat hallintalaitteet. Paksukehäisen ohjauspyörän takana on helppo tuntea hallitsevansa autoa heti ensimetreistä alkaen. Auton ohjaus on hyvä kompromissi kaikenlaisiin tieolosuhteisiin. Kaupungissa autoa on helppo pyöritellä kevyesti mutta moottoritielläkin ajotuntuma on vielä kohtuullisen hyvä. Ajomukavuutta parantaa myös kokoluokkaa isomman auton äänimaailma. Jeep Renagadella ajo on kohtalaisen hiljaista suhinaa vielä 130 km tuntinopeudessa eikä saksalaisella moottoritielläkään äänitaso kohoa kohtuuttomasti. Auto etenee ulkonäköään sulavammin ja kevyemmin.

Jeep Renagade suorituskyky
Ajamamme Jeep Renagade oli malliston edullisimmalla dieselmoottorilla (1,6l), jota ei ainakaan tällä hetkellä löydy Suomen hinnastosta. 1,6 litran Multijet Diesel kehittää 120 hp (88kW). Moottori on kuitenkin käyttöominaisuuksiltaan hyvä ja toimii hyvin laajalla kierroslukualueella, mikä hieman auttaa tekemään autosta teholukemiaan tehokkaamman tuntuisen. Jos rehellisesti sanotaan, moottori ei ollut ollenkaan niin huono kuin etukäteen pelkäsimme. Sillä tulee toimeen hyvin jopa saksalaisella moottoritiellä eikä vuoristoisen tien ylämäissäkään tullut kolmen hengen kuormalla ongelmia. Perävaunun vetoon en tätä moottoria kuitenkaan valitsisi. Moottori on kelvollinen edullisimmaksi diesel-moottoriksi mutta investointi tehokkaampaan myllyyn on varmasti järkevää Jeep Renagadea ostaessa.

Jeep Renagade - Ostaisinko itse?
Jos olisin ostamassa tällaista pienempää katumaasturia, Jeep olisi ihan kilpaulukykyinen vaihtoehto. Auton muotoilu on persoonallinen mutta samalla myös pääosin käytännöllinen. Auto on helppo ajaa sen rattiin on mukava hypätä. Oikeastaan itselleni mieleen tulisi pisimpänä miinuksena odotettu arvonaleminen. Jeep made in Italy yhdistää todennäköisesti italialaisten ja amerikkalaisten autojen nopean arvonalenemisen Suomessa. Kolmen ensimmäisen vuoden arvonalentuminen on todennäköisesti suurempaa kuin esimerkiksi VW Tiguanilla tai Nissan Qashqailla. Toisaalta kolme vuotta alla olisi Tiguania ja Nissania hauskempi ja persoonallisempi ajopeli. En siis olisi suoraa päätä matkalla autokauppaan mutta jos olisin ison työnantajan palveluksessa työsuhteessa, jossa tämän kokoluokan leasing-auton hankinta työsuhdeautoksi olisi mahdollista, saattaisin hyvinkin ottaa tämän työsuhdeautoksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti