torstai 20. tammikuuta 2011

Uusi Alfa Romeo Giulietta

Autoblogi esittelee: Alfa Romeo Giulietta

Uuden autoblogin ensimmäisen autoesittelyn paikkaan nousee itseoikeutetusti yksi vuoden 2011 mielenkiintoisimmista autouutuuksista, Alfa Romeo Giulietta. Mallinimenähän Alfa Romeo Giulietta on uudelleenherätetty ja se on Alfa Romeon historiassa merkittävä mallinimi sillä alkuperäinen Giulietta (1954-1964) oli ensimmäinen massatuotantona valmistettu Alfa Romeo. Nyt Giulietta yrittää nostaa Alfa Romeon menestykseen yhdessä automaailman kilpailluimmista autoluokista eli nk. pienten keskikokoisten luokassa. Tässä luokassa Giulietta tarjoaa persoonallisempaa vaihtoehtoa sellaisille massamalleille kuin VW Golf, Opel Astra tai Ford Focus. Onhan Alfa Romeo ennenkin ollut läsnä tässä luokassa mutta edeltäjämalli Alfa Romeo 147 ei pystynyt samanlaiseen menestykseen kuin Alfa Romeo 156/159 kokoluokkaa isommissa autoissa.
Alfa Romeo Giulietta 2011 hinnat
Hinnoiltaan Alfa Romeo Giuliettan eri mallit vaihtelevat juuri ja juuri alle 25 tuhannen euron alle puristetusta hinnat alkaen -mallista aina 39,9 tuhanteen euroon nousevaan Quadrifoglio Verde -malliin. Ennakkolta arvioisin myydyimmäksi malliksi nousevan 28,5 tuhatta euroa maksavan 170-hevosvoimaisen MultiAir -mallin sekä edullisemman kahdesta dieselmallista (28 tuhatta euroa). Hinnaltaan Giulietta ei luonnollisestikaan tavoittele kokoluokkansa edullisimman paikkaa mutta hinnat ovat  sillä tavalla kohtuulliset, etten usko menestyksen siitä jäävän kiinni. Jos auto pystyy tarjoamaan muutakin kuin vain persoonallisen ja urheilullisen imagon, ei hintaero kokoluokan edullisimpiin malleihin ole liiallinen. Kokonaisuudessaan Alfa Romeo Giulietta -hinnasto löytyy täältä.
Ulkonäkö

Ulkonäöltään Alfa Romeo Giulietta on edessä olevan nokkakuvion ansiosta selkesti tunnistettava Alfa Romeo. Sen sijaan takaosastaan auto kuuluu erottamattomasti samaan ryhmään Citroen C4 ja Seat Leonin kanssa. Takaovien kahvat on piilotettu samaan tapaan kuin aiemmassa Alfa Romeo 147:ssa. Kokonaisuus on kuitenkin silmää miellyttävä ja toteuttaa varmaankin sille asetetut kaupalliset tavoitteet. Pitää olla riittävän persoonallinen erottuakseen muttei saa olla liian persoonallinen pelottaakseen suuria maksavia yleisöjä.
Sisustus
 
Kuvien perusteella Giulietan sisustus näyttää tunnistettavasti Alfa Romeolta erityisesti ratin ja mittariston osalta. Sen sijaan keskikonsolin muodon eivät ole yhtä kuljettajakeskeisiä kuin joissakin aiemmissa Alfa malleissa. Tarkempi pidempi koeajo paljastanee hallintalaitteiden sijoittelun toimivuuden ja sen pitävätkö istuimet ulkonäöllään antamat lupaukset urheilullisuudesta.
Myyntiaikataulu 
Alfa Romeo Giulietan varsinainen myynti käynnistyi tänä viikonloppuna (15.1-16.1) pidetyllä viikonloppunäyttelyllä. Valitettavasti Autoblogin ylläpidon kalenteriin ei ole vielä koeajoaika mahtunut mutta lupaamme palata Alfa Romeo Giuliettaan heti kun kunnon koeaojo on saatu tehtyä...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti