perjantai 4. helmikuuta 2011

Käytetty Jaguar S-Type tai X-Type, riskiostos?

Kun katselee käyttettyjä autoja nettiauto.com tai autotalli.com, tulee varmasti monelle muullekin kuin autoblogin pitäjille mieleen mitäpä jos perinteisen perhauton tai tila-auton sijaan perheen kuljetustarpeen ratkaisisikin hieman erikoisemmalla valinnalla. Monia käytettyjä edustusluokan autoja on myynnissä varsin halvalla ja monia niistä ostajat karttavat korkeiden ylläpitokulujen pelossa. Jaguarin S-Type ja X-Type ovat Fordin tekniikkaan pohjautuvia autoja, joiden voisi ajatella olevan erikoisia enemmänkin vain ulkonäöltään.

Jaguar X-Type ja S-Type
Jaguar X-Type ja isompi S-Type ovat molemmat edustavia autoja, jotka kokonsa puolesta soveltuvat hienosti perheautoiksi. Molempia on saatavilla käytettynä 10 000 eurosta alkaen. Tällöin vuosimallissa pitää pienemmässä X-Typessä olla 2003 luokkaa ja S-Typessä mennään 2000-luvun alkuvuosien malleihin.

Jaguar on ollut Fordin omistuksessa koko S-Typen tuotannon ajan, joten Jaguar S-Typen osat ovat pitkälti yhteneviä Fordin kanssa. Siksi ihmetyttääkin kovasti miksi varaosien hinta on kuitenkin korkeampi. Vanhoihin Jaguareihin verrattuna S-Type on luotettavuudeltaan varsin lähellä Fordin perusmalleja mutta ylläpitokustannuksia nostavat eniten varaosien korkeampi hinta sekä vanhaa tekniikkaa olevan ison moottorin ja automaattivaihteiston yhdistelmänä korkeaksi nouseva kulutus. Ongelmallisiksi S-Typet tekee usein ajetut kilometrit, jotka alkavat viittaamaan autojen olevan elinkaarensa loppupuolella. Jos jostain löytyisi hyvä yksilö takuuvarmasti kohtuullisin kilometrein saattaisi S-Typestä löytyä hyväkin perheauto kohtuuhintaan, mutta etsintään saattaa mennä aikaa. Kohtuullisesti ajettuja yksilöitä löytyy huomattavasti paremmin pienemmästä X-Typestä. Perheautokäyttöön S-Typeä hankittaessa kannattaa varmistaa tavaratilan riittävyys perheen tarpeisiin. Muotoilulle on siitä uhrattu aika iso osa. Useimmiten S-Typessä viat ovat pieniä ruosteita matalan alustan osumien jälkeen, erilaisia nivelten ja laakereiden kulumia sekä alatukivarsivikoja. Kalleimpia tyyppivikoja ovat 4.0 litran moottorin sylinterikannen palamisongelmat sekä automaattivaihteiston viat.

Jaguar X-Type yksilöitä löytyy paremmin järjellisillä ajokilometreillä ja auton muotoilu on tavallisempi mutta samalla aikaa paremmin kestävä kuin S-Typen. Autoblogi kävi koeajamassa yhden autoliikkeessä myynnissä olleen hieman yli kymppitonnin hintaisen X-Typen. Etulasissa luki hintana 12 900€ mutta heti kun avasimme hintakeskustelun saimme myyjän antamaan käteiskaupassa tarjoushinnan 11 500€. Auto oli teknisesti hyväkuntoisen oloinen ja tarjosi hintaansa nähden hyvää ajonautintoa ja tyylikkään ulkonäön. Ajokilometrejä 2004 vuosimallissa oli hieman yli 150tkm ja huoltokirja tuki ajokilometrejä. Pieneksi miinukseksi täytyy laskea kuljettajanistuimen kuivunut ja lohkeillut nahkaverhoilu. Muuten sisustus oli siisti. Erilaisissa vikatilaistoissa Jaguar X-Type on sijoittunut keskivaiheille samaan kastiin Fordin mallien kanssa.

Muotoiluhan on makuasia mutta Autoblogin kirjoittajien puolesta sekin yhdessä vikatilastojen ja ylläpitokulujen kanssa tukee sitä, että kahdesta käytetystä Jaguar mallista X-Type nousee suosikiksemme. Toki se ei ole yhtä iso ja edustava kuin S-Type mutta kohtuuhintaan on saatavilla vähemmän ajettuja yksilöitä ja X-Typen ylläpitokulujen ennuste on kohtuullisempi. Esimerkkinä koeajamamme X-Type vaikutti aivan kohtuukuntoiselta ja siistiltä autolta, joka tarjosi hintaansa nähden mukavaa menoa. Kaikenkaikkiaan X-Type vaikuttaa näistä kahdesta autosta vähemmän riskiostokselta. S-Typen ostoon pitäisi selvästi panostaa enemmän aikaa ja vaivaa hyvän yksilön hakemiseen.


Autoblogi jää miettimään X-Typen ostoa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti