Volkswagen-konserni rakentaa Volkswagenit, Seatit, Skodat ja Audit pitkälti samoille rungoille ja käyttäen samoja moottoreita sekä muita tärkeimpiä teknisiä ratkaisuja. Autojen hinnoissa on uutena usein merkittäviäkin eroja ja kalliimpien merkkien (VW ja Audi) usein perustelevatkin ostoksiaan vedoten niiden parempaan jälleenmyyntiarvoon. Autoblogi päätti tutkia asiaa.
Alla olevissa taulukoissa on yksinkertaisesti verrattu eri vuosimallien käytettyjen autojen hintaa kyseisen automallin tämän hetkiseen uuden mallin myyntihintaan. Tämä tulos on esitetty prosenttilukuna oheisissa kaavioissa. Mitä vaakasuorempi käyrä auton kohdalla siis on, sitä paremmin se säilyttää arvoaan. Käytettyjen autojen hintana on käytetty kolmen edullisimman käytetyn hintapyyntöä nettiauto.com myyntipalstalla.
Pikkuautot: VW Polo, Skoda Fabia ja Seat Leon
Pienten autojen osalta tulos on erittäin yllätyksellinen sillä Seat Ibiza ei ole parhaiten arvoansa säilyttävien autojen maineessa. Se pärjää tässä vertailussa kuitenkin parhaiten vähän käytettynä autona. Kun mennään vuosimalliin 2001, sen arvo on suhteellisesti ottaen kuitenkin laskenut kaikista eniten. Yllättävää on, että Volkswagen Polon arvo näyttäisi ensimmäisinä vuosinaan laskevan näistä kaikkein jyrkimmin. Tämä kuitenkin tasaantuu auton iän kasvaessa ja vuosimalliin 2001 päästynä auto on arvon laskultaan kolmikon keskimmäinen. Taulukon ulkopuolelta kannattanee mainita, että jostain syystä Seat Ibizan käytettyjen mallien hinnoissa hintahajonta oli huomattavan suurta verrattuna muihin tutkittuihin autoihin.
Keskikokoiset autot: Audi A3, Volkswagen Golf, Seat Leon ja Skoda Octavia
Keskikokoisten autojen arvonlaskussa Audi A3 erottuu muita kilpakumppaneitaan paremmaksi. Muut autot näyttävät erittäin tasaväkisiltä. Ainoastaan reilut kolme vuotta vanhoissa autoissa Skoda Octavian arvot ovat laskeneet hieman muita enemmän. Tämän selittää se, että vertaillut vuoden 2007 Skodat olivat merkittävästi enemmän ajettuja kuin vastaavat Seatit ja Volkswagenit.
Isot autot: Audi A4, Seat Exeo, Skoda Superb ja Volkswagen Passat
Kaupasta ulos ajettaessa Skoda Superb näyttää tipauttavan arvostaan eniten mutta sen jälkeen sen arvo laskeekin sitten paljon vähemmän kuin muiden vertailtujen autojen. Näin ollen kolmisen vuotta vanha Skoda Superb vaikuttaisi jälleenmyyntiarvon kannalta hyvältä ostokselta. Seat Exeon hintakehitys näyttää elävän aivaa omaa elämäänsä. Tarkistin laskelmat mutta niissä ei ole virhettä. Tällä hetkellä nettiauto.com oli myynnissä kalliimpia vuosimallin 2009 Seat Exeoita, kuin mitä uudet maksavat. Kannattaa huomioida kuitenkin, että Exeossa näistä vähiten myytynä autona hintahajonta oli melkoista.
Ainoastaan Audi A3 erosi merkittävästi kilpakumppaneistaan
Yhteenvetona edellisistä ei voi tulla siihen loppupäätelmään, että vanhoina laatumerkkeinä pidetyt VW ja Audi pitäisivät halvempia saman konsernin autoja paremmin jälleenmyyntiarvoaan. Ainoastaan Audi A3 osalta tämä vertailu tuki Audin mainetta hyvänä arvon säilyttäjänä. Audi A3 näyttäisi säilyttävän arvoaan paremmin kuin VW Golf, Skoda Octavia tai Seat Leon. Audi A4 sen sijaan ei aivan ensimmäisten vuosien jälkeen eroa lainkaan ainakaan edukseen muista saman konsernin autoista tässä vertailussa. Vanhemmissa ikäryhmissä se hävisi selkeästi esimerkiksi Skoda Superbille.
Lue myös lisää Autoblogin vertailusta samojen autojen hylkäysprosenteista katsastuksessa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti