tiistai 8. maaliskuuta 2011

Helsingin hankalimpia liikennejärjestelyitä

Autoblogin ylläpitäjät ajelevat sekä työnsä että harrastustensa puolesta melkoiset määrät kaupunkiajoa rakkaassa pääkaupungissamme ja aina välillä tulee purnattua erilaisia hankalia liikennejärjestelyitä. Päätimme kerrankin keskinäisen valittamisen sijaan kirjata ne kaikki ylös ja laittaa muidenkin kommentoitavaksi. Kohteet ovat keskenään satunnaisessa järjestyksessä.

1. Mannerheimintien ja Reijolankadun risteys Taka-Töölössä



Näytä suurempi kartta

Kolmostie on yksi suosituimmista sisääntuloväylistä Helsinkiin ja se jatkuu suoraan Mannerheimintieksi, jota pitkin pääsee suoraan keskustaan. Periaatteessa kaupunkiin tulevan maalaisen ei tarvitse kuin ajaa suoraan. Näin asia teoriassa onkin mutta kaistajärjestelyillä Mannerheimintielle on Reijolankadun kohdalle saatu kohta, jossa näkee usein vaarallisia viime hetken kaistanvaihtoja. Kyse on siitä, että varsin pienin ennakkovaroituksin vasen kaista, jota kuuluu ajaa henkilöautolla, kääntyykin yhtäkkiä vasemmalle Reijolankadulle oikean bussikaistan jatkuessa suoraan Helsingin keskustaan. Sinänsä järjestely on aivan ok kaistoiltaan mutta ennakkovaroitus siitä voisi olla jo aiemmin, jotta viimehetken kaistanvaihdot vähenisivät.

2. Mannerheimintien ja Tukholmankadun risteys Taka-Töölössä
Samassa kartassa tämä on aivan vastaava tilanne pohjoiseen ajettaessa. Vasen kaista, jota bussikaistaa välttävä kuuliainen henkilöautoilija tietysti ajaa, kääntyykin varsin pienin ennakkovaroituksin Tukholmankadulle ja oikea kaista (joka hetkeä aiemmin oli bussikaista, jota ei saa ajaa) onkin tässä kohtaa se kaista mitä jatketaan suoraan. Viime hetken kaistanvaihtoja ja kiilauksia näkee tässäkin usein.

3. Pohjoisrannan (Meritullintori) ja Aleksanterinkadun risteys


Näytä suurempi kartta

Pohjoisranta on luonteva tuloreitti kohti Helsingin keskustaa Itäväylältä, Lahden moottoritieltä ja Tuusulanväylältä tuleville. Pohjoisranta vaihtuu juuri ennen keskustaa Meritullintoriksi ja tiellä ei tässä kohtaa ole bussikaistaa, joten oikea kaista on liikennesääntöjen mukaan suositeltavin ajokaista. Aivan yhtäkkiä kiperien mutkien, jotka estävät kaukaa liikennemerkkien näkemisen, jälkeen tuleekin liikennevalot, joista suoraan jatkuukin vasen kaista ja oikealta kaistalta on pakotettu kääntyminen oikealle Aleksanterinkadulle. Tässä näkee usein todella röyhkeitä ja kiperiä kaistanvaihtoja, kun tilanne valkenee autoilijoille liian myöhään. Paikkaa tuntemattomalle tilanne tulee täysin ennakoimatta sillä liikennemerkkejä on kiperien mutkien vuoksi mahdoton nähdä kaukaa.
4. Fredrikinkadun eteläpää, väärinpäin ajettu yksisuuntainen katu



Näytä suurempi kartta

Fredrikinkadun eteläpää on yksisuuntainen, mutta koska raitiovaunut liikennöivät sitä kahteen suuntaan, on kadulla periaatteessa tilaa ja kaistan näköinen alue toiseenkin suuntaan. Tästä johtuu se, että katu ei näytä yksisuuntaiselta. Toki kieltomerkit ovat paikallaan mutta varsinkin talvella ne peittyvät helposti lumeen. Normaalistihan yksisuuntaisen kadun tunnistaa helposti ihan silmällä katsoen ympäristöä mutta tässä se on tavallista hankalampaa johtuen tästä tyhjästä kaistasta, jota ajaminen on kuitenkin sallittu vain raitiovaunuille. Ei ihme, että tässä on ehkä Helsingin eniten väärään suuntaan ajettu yksisuuntainen katu.

5. Hietalahdenrannan ja Hietalahdenkadun risteys vai onko se liittyvä ramppi?


Näytä suurempi kartta

Bulevardilta jatkettaessa Hietalahdenrantaa kohti Ruoholahtea on kohta, jossa Hietalahdenkadulta tuleva liikenne liittyy Hietalahdenrannan liikenteeseen risteyksessä, joka näyttää kovasti liittymisrampilta. Risteyksessä ajetaan kokemuksiemme mukaan pitkälti niin, että Hietalahdenkadun liikenne väistää kuin tulisi rampilta liikennevirran mukaan vaikka käsityksemme mukaan kyse on normaalista tasa-arvoisesta risteyksestä, jossa Hietalahdenkadulta tulevaa liikennettä pitäisi väistää oikealta tulevana. Osa autoilijoista ajaakin tähän kuin tasa-arvoiseen risteykseen ja osa taas kuin liittyvillä olisi väistämisvelvollisuus. Liikenteellisesti tilanteen selkiyttäisi kärkikolmio Hietalahdenkadulta tuleville autoilijoille, jolloin väistämissäännöt vastaisivat paremmin sitä miten risteyksessä nyt ajetaan.

6. Runeberginkadun ja Arkadiankadun risteys



Näytä suurempi kartta

Runeberginkatua pohjoisesta tultaessa kohti Kamppia oikea kaista on bussikaista ja henkilöautojen tulee ajaa vasenta kaistaa. Aivan yllättäen Kauppakorkeakoulun kohdalla vasen kaista kääntyykin vasemmalle Arkadiankaduksi ja lisäksi kääntyminen on sallittu vain busseille. Suoraan jatketaankin oikeaa kaistaa. Varsinkin talvisaikaan liikennemerkit tästä näkyvät vasta vain viime hetkellä. Tässäkin näkee lähes aina virheellisesti ajavia autoja, jotka kiilaavat itsensä oikealle kaistalle vasta risteyksessä tai juuri ennen sitä. Ennakko-opaste korttelia etukäteen olisi jo suuri apu.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti