Tämä on asia, joka tuntuu monia ihmisiä kiinnostavan, niin kirjoitetaanpa tästä nyt lyhyt esitys pähkinänkuoressa. Yksinkertaista vastausta siitä kannattaako autoetu juuri sinun kohdallasi en valitettavasti voi tarjota mutta selvitän autoedun laskentaperiaatteet niin voit sen avulla laskea itse oman tilanteesi toivottavasti paremmin.
Autoetu: käyttöetu ja vapaa autoetu
Ensinnäkin autoetu voi olla sinulla joko käyttöetuna, jolloin työnantaja maksaa autosi omistamiseen liittyvät kulut eli joko ostaa tai tekee autosta leasingsopimuksen kuten nykyään on tavallista. Käyttöetuauton huolto ja ylläpito kuuluu yleensä työnantajalle mutta polttoaine ja kaikki kuluvat nesteet kuten lasinpesunesteet ja pesut auton käyttäjälle. Vapaasta autoedusta on kyse jos työnantaja maksaa myös polttoaineet autoosi.
Autoedun verotusarvo
Autoetu verotetaan niin, että verottaja ei seuraa sinun autoilustasi työnantajallesi tulevia todellisia kustannuksia vaan autoedulle lasketaan verottajan vuosittain vahvistamilla kaavoilla verotusarvo. Nämä verotusarvot automyyjätkin yleensä ilmoittavat omissa hinnastoissaan. Esimerkiksi uutuusmalli Alfa Romeo Giulietan halvimman malliversion vapaan autoedun verotusarvo on 570€/kuukausi ja käyttöedun verotusarvo on 390€/kuukausi. Näin ollen verottaja katsoo uuden Alfa Romeon ajamisen tuovan sinulle tuon suuruisen kuukausittaisen tulon riippumatta siitä mitä kyseisin Alfa Romeon kulut sinun työnantajallesi on ollut. Tästä verotusarvosta siis maksetaan verot ja kaikki muutkin palkkaan sisältyvät sosiaalikulut aivan kuten rahapalkastakin.
Kannattaako autoetu?
Kaiken avain tässä kysymyksessä on nyt sitten se millaisin ehdoin saat itsellesi sovittua autoedun. Tämä riippuu taas kovasti työnantajasi autoetupolitiikasta. Jos olet onnekas ja onnistut neuvottelemaan autoedun palkan päälle voin ilman laskelmiakin todeta, että se luonnollisesti kannattaa. Yleensä kuitenkin työnantaja haluaa vähentää autoetuauton kulut sinun palkastasi ja siksi rahapalkkasi pienenee autoedun vuoksi. Joissakin työpaikoissa palkka pienenee autoedun verotusarvon verran ja joissakin pienennys riippuu auton todellisista leasingkustannuksista. Alla on kaksi esimerkkiä tästä. Molemmat esimerkit ovat käyttöedusta mutta vapaa autoetu laskettaisiin samoin periaattein.
Esimerkki 1. Käyttöetu vähentää palkkaa verotusarvon verran
Kuvitteellinen palkansaaja, jonka rahapalkka on aiemmin ollut 3000€ kuussa haluaa itselleen tuon Alfa Romeo Giuliettan käyttöetuna. Työnantaja suostuu tähän mutta käyttöedun verotusarvo vähentää rahapalkkaa kokonaisuudessaan. Palkka muuttuu siis työntekijällä seuraavasti:
Palkka aiemmin
Rahapalkka 3000€
-verot 25% -750€
-Eläkemaksu (4,7%) -141€
-Työttömyysvakuutusmaksu (0,4%) -12€
Käteen maksettava palkka= 2097€
Uusi palkka
Rahapalkka 2610€
Auton käyttöetu 390€
Bruttopalkka yhteensä 3000€
-verot 25% -750€
-Eläkemaksu (4,7%) -141€
-Työttömyysvakuutusmaksu (0,4%) -12€
Käteen maksettava palkka=1707€
Tässä kuvitteellisessa esimerkissä työntekijän käteen jäävä palkka vähenee siis täsmälleen autoedun verotusarvolla eli 390€/kk
Esimerkki 2. Käyttöetu vähennetään palkasta auton leasinghinnan mukaan
Työntekijä ottaa itselleen saman Alfa Romeo Giulietan mutta työnantajan palkkapolitiikka onkin vähentää auton leasinghinta palkasta eikä verotusarvoa. Kuvitteellisesti arvioimme työnantajan saavan Alfa Romeo Giulietan leasinghintaan 500€/kk.
Palkka aiemmin (kuten edellisessäkin esimerkissä)
Rahapalkka 3000€
-verot 25% -750€
-Eläkemaksu (4,7%) -141€
-Työttömyysvakuutusmaksu (0,4%) -12€
Käteen maksettava palkka= 2097€
Uusi palkka
Rahapalkka 2500€
Auton käyttöetu 390€
Bruttopalkka yhteensä 2890€
-verot 24% -693,6€ (arvioimme veroprosentin pienenevän yhdellä koska bruttopalkka alenee)
-Eläkemaksu (4,7%) -135,83€
-Työttömyysvakuutusmaksu (0,4%) -11,56€
Käteen maksettava palkka=1659,01€
Tässä versiossa rahapalkka pienenee siis 437,99€. Rahapalkka siis pienenee mutta ei kuitenkaan yhtä paljon kuin auton todelliset kustannukset, jotka työnantajalle olivat esimerkissämme 500€/kk. Vaikka esimerkki on kuvitteellinen ja perustuu moniin oletuksiin kuten siihen, että veroprosentin lasku olisi yhden prosenttiyksikön suuruinen, on tämä tulos oikeansuuntainen. Sellaisissa tilanteissa, joissa auton verotusarvo on alhaisempi kuin autosta maksettava todellinen kustannus pitäisi olla löydettävissä sellainen palkasta vähennettävä summa, jossa sekä työntekijä että työnantaja pääsevät voitolle. Tämä etu tulee siitä, että verot ja eläkemaksut maksetaan tästä alhaisemmasta verotusarvosta eikä auton todellisista kustannuksista. Yleispätevää vastausta siihen kannattaako autoetu emme siis voi antaa mutta toivottavasti näiden esimerkkien ja http://www.vero.fi/ löytyvän verokorttilaskurin avulla voit laskeskella miten sinun palkkasi muuttuisi autoedun myötä kun tiedät työnantajasi autoetupolitiikan.
hyvä esimerkki, kiitos. vero.fi -sivulla todetaan, että mikäli työnantaja maksaa itse osan auton kustannuksista, pienenee verotusarvo tämän summan verran. Onko tämä sama asia, kuin auton leasingvuokran vähentäminen palkasta? Tällöinhän verotettava kokonaistulo pienenisi. vai ovatko nämä maksettavat kustannukset jotain muuta?
VastaaPoista§21:
http://www.vero.fi/?article=9631&domain=VERO_MAIN&path=5,40,421&language=FIN